Puna radost – podijeljena radost
IV. nedjelja Došašća
Lk 1,39-45
Pred važne događaje za koje se naveliko spremamo, kao što je primjerice naša priprava za proslavu Božića, vrijeme se zgušnjava. Vremena nam je nekako najčešće malo. Riječ je zapravo o dosta poslova koje bismo htjeli obaviti prije blagdana. Organiziraju se i predbožićne priredbe i koncerti koje bismo rado posjetili. Ide se u kupovanje, nabavku hrane. Predstoji i čišćenje kuća i stanova. Te vanjske poslove prate pohodi na zornice, pristupanje sakramentu pomirenja, sabranija molitva kao i razni običaji. Na ovu četvrtu nedjelju Došašća, znanu i kao Očići, očevi obitelji obdaruju svoju djecu i ukućane u znak zahvale za njihovo postojanje kao i u znak pomirenje za grijehe, povrede i propuste u ljubavi. Jer, jedino se pomireni s Bogom i bližnjima ispravno svetkuje Isusovo rođenje.
Vjernička priprema za svetkovinu Božića uključuje i drukčije međusobno susretanje i druženje. Blagdanski su dani dani zajedništva. Na ovu nedjelju čita se odlomak iz Lukina evanđelja o jednom iznimnom susretu, o Marijinom pohodu Elizabeti. Luka piše kako Marija hita u Gorje svojoj rođakinji. Marija žuri da što prije vidi svoju rodicu. U vremenu Došašća i Božića posjećujemo jedni druge, posebno one koje nismo dugo vidjeli i one koje rijetko tko posjećuje. Marijin put i način hoda potiče nas da i mi pohitamo u susret drugima. Jer blagdanski dani se ne slave bez drugih. Blagdani su vremena blagoslovljenoga susretanja, više su od materijalnih priprema i vanjskih ukrašavanja naših kuća i crkava.
Susret Marije i Elizabete je susret silne radosti. Marijina žurba u Gorje svojoj rođakinji svjedoči da Marija svoju radost što će roditi dijete želi podijeliti s dragom osobom. Vjernički svetkovati znači dijeliti radost života i radost postojanja drugoga. Nažalost, mi smo ljudi prečesto zaokupljeni brigama i poslovima, usredotočenošću na sebe ili na poslove tako da drugima posvećujemo malo pažnje, mimoilazimo ih pa čak i zaboravljamo. Tragično je čak što mnogi od nas, za razliku od Marije, ne umijemo ili nećemo podijeliti svoju radost s drugima. Radost nije potpuna ako se zadržava u sebi, ako je namještena, hinjena ili polovična. Poznata je izreka: Potpuna radost je podijeljena radost! Za razliku od Marije, mnogi se ljudi ustežu širiti radost. Oni je čuvaju za sebe, jer misle da će sami osiromašiti ako je podijele s drugima ili će druge učiniti zavidnima ili će druge njome opteretiti.
Kako god je tragično ne podijeliti radost s bližnjim, ništa manje tragično jest i ne znati ili ne moći se radovati s drugim zbog njegove sreće. Ako ne možemo prihvatiti radost drugoga, nećemo moći ni uživjeti se u njegove dileme i potrebe, nećemo moći pomoći mu nositi njegove patnje i muke što je bit humanosti i vjere.
Susret Marije i Elizabete pokazuje kako Marijino dijeljenje radosti tako i Elizabetino radovanje s Marijom. Radovanje Elizabete, trudne žene, ide sve do mjere da joj dijete zaigra u utrobi. Radost je to koja ne ostaje samo na razini svijesti i spoznaje, nego se cijelo tijelo pokreće prema drugome, grli ga i ljubi. Radost je potpuna ne samo u riječima i pameti, nego i u govoru tijela. Tijelo se približava bližnjemu (za razliku od mržnje koja ne želi bližnjega pored sebe), približava se kroz geste i govor tijela: od naklona i stiska ruke, nježnog polaganja ruke na glavu ili rame bližnjega, do zagrljaja, milovanja, do radosti bračnoga čina poradi drugoga.
Susret Marije i Elizabete govori o još jednoj razini radosti. Elizabeta, zahvaćena radošću Marijina pohoda, biva nadahnuta Božjim duhom. Ona pozdravlja Mariju riječima koje odslikavaju radost susreta u vjeri. Elizabeta Mariju naziva blagoslovljenom među ženama, jer je dijete koje će roditi blagoslovljeno od Boga. Ona se smatra nedostojnom pohoda majke njezina Gospodina. Iznad svega Elizabeta zaključuje svoj govor Mariji uzvišenim priznanjem punine sreće: Blažena ti što povjerova da će se ispuniti što ti je rečeno od Gospodina!
Elizabetine riječi u ovom susretu uzor su i nama za naše susrete. Radost susreta s drugim otvara nas za sam pohod Božjega duha. Štoviše, svaki čovjek poslije Isusova rođenje, poslije Božjega utjelovljenja označava da drugi čovjek nosi Boga. U čovjeku, pogotovo u čovjeku ljubavi i radosti, pohađa nas sam utjelovljeni Bog, Isus Krist. Utjelovljenje se produžava, događa se u svakom susretu poštivanja i nježnosti, brige i voljenja. Boga nas pohađa u radosnom susretu s drugim, u našoj potvrdi ljubavi što drugi postoji.
Sva radost Marije i Elizabete počiva na onom početnom susreta Boga, Božjega glasnika s Marijom, na temelju njezinog povjerenja da će Bog učiniti što joj je rekao i obećao. Radosni susret dviju žena, dviju osoba, počiva na susretu Božje riječi i čovjekova tijela, tijela kao cjeline i punine čovjeka – čovjeka s umom, srcem, voljom i duhom. Povjerenje u Božje obećanje da nas prati i da će nas pratiti u našem poslanju, kako je to pokazao na Mariji, unosi radost u naše susrete i širi se na našu životnu okolinu. Vjera da se Bog očituje u ljudskoj skromnosti i neznatnosti, gotovo u neprimjetnosti, daleko od naših buka, reklama i ratničkih scena, održava ovaj svijet na životu i zalog je sreće ljudskoga zajedništva.
Došašćem i Božićem odzvanja snažna poruka da se ljudska sreća doživljava u izlasku iz sebe, u napuštanju svojih poslova, u hitnom pohodu drugome, u dijeljenju vlastite radosti (i briga) s drugima, u vjeri da nas pohodom bližnjega pohađa utjelovljeni Gospodin, sam Bog. Ako se u susretu s drugim otvorimo vjeri da nas Bog pohađa, i nama se dariva mogućnost neslućena blaženstva. Božji ulazak u čovjekovo tijelo, u tjelesno zajedništvo ljudi, u naše ljudsko vrijeme svetkovanja (i gozbi) što slavimo za Božić, Arhimedova je točka na kojoj počiva sreća ljudi, na kojoj opstoji i pokreće se naš predivni svijet. Blaženost i sreća se ne kupuju nego daruju, susreću se u bližnjem i u susretu se uvećavaju dijeleći.
* * * * * * * * * * * * *
Ostatak i susret
IV. nedjelja Došašća
Mih 5,1-4a; Heb 10,5-10; Lk 1,39-45
Upalili smo i četvrtu adventsku svijeću, četvrta je nedjelja Došašća, na samom smo pragu Božića. Današnja biblijska čitanja odzvanjaju od vedre radosti. Netko važan dolazi. Zagonetni prorok Mihej, negdje s prijelaza iz 8. na 7. stoljeće prije Krista, odašilje poruku u kojoj novozavjetni pisci i vjernici prepoznaju navještaj Isusova rođenja iz Davidove loze u gradu Betlehemu. Prorok, Božji glasnik, svjedoči kako u Božjim planovima nema prezrenoga mjesta. Betlehem kao najmanji lokalitet Judeje, rekli bismo izgubljen od glavnih prometnica i središta, postaje mjesto rođenja osobe koja će sabrati ljude – slične tom mjestašcu – ljude koji su rasuti, koji čine „ostatak“ u svakom pogledu, nacionalni, vjerski, uopće ljudski. Mihej govori o dvostrukom kretanju: jedno je da će se oni koji su ostali konsolidirati i povezati oko Onoga koji dolazi, a drugo kretanje je da će se dogoditi povratak prognanih. To će, Novi zavjet svjedoči, ostvariti očekivani Mesija i to ne silom oružja i novca, nego silom Gospodnjom i veličanstvom Božjega imena.
U tim prorokovim riječima postavljena je povijesna i svaka razdjelnica između svjetovno-političkog i biblijsko-vjerničkog razumijevanja ostatka a naročito progonstva i povratka. Ovdje se vjernicima – bez ikakve prisile i mudrovanja – nudi teži put, teški put povratka. Povratak je ostvariv s povjerenjem u Boga. Naravno, rizik nije malen. Ali nije riječ ni o ludosti ili o nerealnosti. Rizik je mnogo manji od onoga kada su prognanici odlazili iz svog zavičaja i svoje domovine – osiromašeni, sa skromnim zavežljajem, poniženi u dostojanstvu, sa strahom i neizvjesnošću. Danas bi povratak bio s mnogo više imanja i posjeda, s ipak mirnijim okolnostima nego kada su bili prisiljeni napustiti svoje domove. I kao što su se onda izručivali u Božje ruke, ništa manje nije potrebno vjere i da se vrate. Vjera se ne kuša samo u nevoljama, nego možda još više u dobru. S pravom Boga prizivamo u patnjama, stradanjima i teškoćama, ali svoju vjeru valja svjedočiti i dobru, u boljem; tako iz nje živjeti da mijenjamo i one nepravde koje nam djeluju nepromjenjive, te da i kao pojedinci i zajednica povratimo svoje poniženo i ljudsko a i vjerničko dostojanstvo.
Onoga koji će sabrati ostatke naroda, Mihej jednostavno naziva Mirom – našim Mirom. Nije to nikakav grobljanski mir smrti ni onostrani mir nebeskih prostranstava, nego posve ljudski i zemaljski mir, aktivni i stabilni mir u svim, pa i u najuzburkanijim vremenima. Taj mir je sabranost u Božjoj i Mesijinoj blizini i u najnenaklonjenijim vremenima, i nepogodnim uvjetima. Onaj tko se oslanja na taj Mir, na Božjeg Pomazanika, na Isusa Krista, on je posve angažiran u zajedničkom dobru i kada trpi udarce i nepravde sa strane. Taj Mir se ne zatvara u privatnost i intimu, u uski krug obitelji i prijatelja, ne diže ruke i ne predaje se, nego djelotvorno utječe na promjene svoje šire okoline. Mir/Šalom nije dakle odsutnost pokreta i akcije. Naprotiv. Taj Mir i čini da se vlastiti život učini što korisnijim drugima.
Druge današnje čitanje iz Poslanice Hebrejima, poslanice koja je svećenički i liturgijski intonirana, preokreće vjerničku bogoštovnu praksu. Krist zamjenjuje, čak, štoviše, Poslanica kaže, dokida žrtve i prinose, paljenice i okajnice, obrede i propise jer se Bogu ne sviđaju. Riječ je o tome da cjelina Kristove osobe i života postaje prinos Bogu, ispunjenje Božje volje.
U kontekstu ovih riječi pred nama kršćanima je zadaća da preispitamo svoje ispunjavanje Božje volje. Svakako nije riječ o onom često tako olakom prizivanju i pozivanju na nju, na onu gotovo „bezbožnu“ praksu kojom svoju mizernu i često izopačenu volju skrivamo iza uzvišene i redovito otajstvene Božje volje. Riječ je o tome, tako Poslanica kaže, da se kršćanin, poput Isusa Krista, ne može svesti na molitve i obrede, prinose i žrtve, nego „tijelom“, cjelinom svoga bića treba biti vjernik. Jer možda se – ne smijemo to isključiti – naše molitve i darovi, prinosi i mise, ne sviđaju Bogu. Riječ je, dakle, o tome da praktično nasljedujemo Isusa Krista, a sve drugo je doista drugotno.
Poznat nam je današnji odlomak iz Lukina evanđelja. On je jedan od najčešće čitanih kroz godinu. Susret je to Marije i Elizabete, dviju žena novoga Božjega saveza s ljudima. Marija, majka Isusova, hita u Gorje, k rođakinji Elizabeti, majci Ivana Preteče. Obje trudne, vjerojatno da se između se povjere i ispričaju. Ovaj susret je neočekivan, iznenadan i pun radosti, radosti do mjere da cijelo tijelo reagira, do mjere da Elizabeta osjeća zaigravanje djeteta u svojoj utrobi. Marija je našla vremena posjetiti svoju rođakinju. Pri susretu, piše Luka, Elizabeta se napunja Duha Svetoga i Mariji izgovara riječi (koje molimo u Zdravomariji) da je „blagoslovljena među ženama i da je blagoslovljen plod njezine utrobe“. Ovaj susret uzrokuje „tjelesnu“ radost, ali i radost duha, radost cjeline ljudskoga bića. Možda djeluje za nas suvremenike previše stran govor kako se Elizabeta napunja Duha Božjega. Naravno, nije Duh neka predmetna veličina koja se spušta s visina u našu nutrinu i ondje ga mi čuvamo kao svoje vlasništvo. Ako se sjetimo svojih najdražih životnih susreta, mnogih početaka u ljubavi i prijateljstvu, zar i u tim susretima, ako je bilo povjerenja u tu osobu, ako smo je osjećali dragom, nije bilo nadahnute, čiste vjere? Zar nismo govorili da nam je tu osobu poslao sam Bog? U našoj je radosti, u našem je susretu sudjelovao Božji Duh, onaj koji iznenađujuće djeluje u neočekivanim životnim susretima s dragim ljudima.
***
Pred samim smo Božićem. Sigurno ćemo kroz ove dane imati puno susreta. Dolazit će nam i bližnji koje dugo nismo sreli. Bit će radosti, veseloga druženja. Tu leži i jedno od najvažnijih značenja Božjega neočekivanoga dolaska među nas, njegova utjelovljenja. Isus iz Nazareta, rađa se među nama, od žene, kao jedan od nas. On je dijete, on je čovjek. Neka nam ovaj Božić bude radostan zbog susreta s Bogom koji nas pohađa. Neka se ta radost razlije po našim obiteljima i zajednicama. Neka radost susreta skine mrkline i nervoze s naših lica, naše strahove i mučenja drugih. Započnimo se iznova susretati, slično Mariji i Elizabeti. I povjerujmo da će i među nas stići Isus Krist, da ćemo biti mirniji i radosniji, blaženiji i sretniji, ako – kao što kaže Elizabeta Mariji – povjerujemo da će se ispuniti je rečeno od Gospodina. I mi povjerujemo u mogućnost povratka s Bogom onamo odakle smo možda prognani ili odbačeni. Povjerujmo da mir, radost i ljubav dolaze ako nasljedujemo put Isusa iz Nazareta.
Fra Ivan Šarčević